Raw food Dieet

eten van rauw voedsel is natuurlijk. Ons lichaam gedijt op alles wat fris en vitaal is. Een raw food dieet (of het verhogen van de hoeveelheid raw food die je eet) zal ongetwijfeld een gevoel van verhoogd welzijn geven.

Raw food diëten zijn gebaseerd op onverwerkt en ongekookt plantaardig voedsel, bij voorkeur biologisch, zoals een verscheidenheid aan vers fruit en groenten, noten, zaden, granen, gedroogd fruit, verse sappen en gezuiverd water.

Waarom Raw Foods?

In feite een vegetarisch dieet, het raw food dieet bevordert het eten en drinken van levend voedsel. Levend voedsel en sappen bevatten de maximale hoeveelheid vezels in rauwe producten, vezels die tijdens de verwerking verloren kunnen gaan. Dergelijke voedingsmiddelen worden gemakkelijk gemetaboliseerd en bevatten meestal minder calorieën dan het gemiddelde dieet.

Door voedsel boven 116F te verwarmen, worden enzymen in voedsel vernietigd die helpen bij de spijsvertering en de opname van voedsel, waardoor de voedingswaarde ervan afneemt.

Voordelen van een Raw Food-dieet

Een dieet van ten minste 75% raw food biedt tal van gezondheidsvoordelen, zoals meer energie, een verbeterd uiterlijk van de huid, een betere spijsvertering, gewichtsverlies en een verminderd risico op ernstige ziekten zoals hartaandoeningen, diabetes en kanker.

Een raw food-dieet bevat weinig of geen verzadigde vetten, bevat weinig natrium, veel kalium, magnesium, foliumzuur en vezels.

Rawfood-diëten zijn ook uitstekende detox-diëten. Verschillende combinaties van rauw, levend voedsel en sappen kunnen worden gebruikt voor het reinigen van de dikke darm, leverreiniging, nierreiniging en huidreiniging.

De basis van een raw food dieet

Alle vers fruit, groenten, granen, zaden, bonen, noten, peulvruchten, jonge kokosmelk, zelfs zeewier, kunnen menu-items zijn van een raw food dieet. Uw voedselkeuze kan afhangen van uw redenen voor een dieet, bijvoorbeeld:

– gekiemde bruine rijst vertraagt ​​de opname van glucose en verbetert de stofwisseling

– kool ondersteunt een gezonde cellulaire functie; radijsblaadjes werken als een anti-oxidant, net als Shitake-paddenstoelen –

wortelen zijn een geweldige bron van vitamine A en stimuleren een gezond gezichtsvermogen en een gezond cardiovasculair systeem.

Je kunt een sprouter zoals de Easy Green automatische sprouter gebruiken om zaden te ontkiemen , granen, bonen zelfs tarwegras. Spruiten zouden een superfood kunnen worden genoemd biologische spruiten bevatten enorme hoeveelheden eiwitten, vitamines, mineralen, sporenelementen, chlorofylpigmenten en enzymen en zijn het ideale natuurlijke supplement.

Spruiten kunnen worden gebruikt in salades en soepen, of kunnen worden geperst. Verse sappen zijn een geweldige energievoorziening en een sapcentrifuge van goede kwaliteit, zoals de Kempo Greenpower-sapcentrifuge, produceert levende sappen die vol zitten met essentiële voedingsstoffen.

Een geweldig saprecept als aanvulling op een raw food-dieet is wortelsap met aardappel, venkel en appel. Pers eenvoudig 4 middelgrote wortels, 2 appels, 1 kleine aardappel en 1 kleine venkelstengel.

Van venkel is aangetoond dat het de ontsteking van artritis vermindert en onder controle houdt, het stemmingswisselingen en depressieve toestanden egaliseert en heeft de zeldzame voedingsstof mangaan, plus zink- en vitamine B-complex.

De voedingswaarde van granen en zaden is indrukwekkend. Ze bevatten de meeste vitamines, met name A, B en E. Ze zijn ook fantastische natuurlijke bronnen van onverzadigde vetzuren en lecithine, en een uitstekende bron van eiwitten.

Je kunt zelfs sojamelkmakers (zoals SoyQuick) gebruiken om niet-zuiveldranken te maken van verschillende bonen, rijst, noten, zaden en granen voor bij het ontbijt. Als je iets substantieels wilt dan sojamelk, kun je je tofu maken (of natuurlijk naar een goede natuurvoedingswinkel gaan).

In wezen is het idee van een raw food dieet om minstens 75% van de tijd onverwerkt voedsel te eten. Als het idee van rauw voedsel u niet erg aanspreekt, kunt u het voedsel een beetje opwarmen zolang het voedsel niet boven 116F wordt verwarmd.

Waarschuwing:

zoals bij elke grote verandering in het dieet, is het verstandig om uw arts te raadplegen voordat u aan een speciaal dieet begint. Dit geldt vooral voor kinderen, zwangere vrouwen, iedereen met bloedarmoede en iedereen met een reeds bestaande medische aandoening.

Zelfs natuurlijke voedingsmiddelen kunnen in strijd zijn met bepaalde medicijnen, dus vraag uw arts of apotheker of u medicijnen gebruikt.

Omdat een rauwkostdieet ontgiftend is, lijden sommige mensen aan een milde ontgiftingsreactie, waaronder milde hoofdpijn, misselijkheid en onbedwingbare trek. Deze symptomen kunnen enkele dagen aanhouden en u zult meer plezier beleven aan uw rauwkostdieet als u ongeveer een week voordat u met het dieet begint, minder eet, zoals suiker, suiker en cafeïne.

Last but not least

Een raw food dieet is zeker een goede manier om je algehele gezondheid en welzijn te verbeteren. Zoals alles wat de moeite waard is, kost het tijd, energie en toewijding. Omdat veel van de voedingsmiddelen voor dit specifieke type dieet helemaal opnieuw zijn gemaakt, is er enige voorbereidingstijd nodig. Er zijn veel geweldige producten op de markt die u kunnen helpen bij het bereiden van uw eigen levende voedsel en u ook wat tijd besparen.

In combinatie met regelmatige lichaamsbeweging is een rawfood-dieet ook een uitstekende methode om af te vallen. Als je je een beetje ziek voelt, of gewoon een opkikker nodig hebt en wat extra energie, dan is een raw food dieet zeker een goede manier om te gaan.